Bortglömda skatter åter i rampljuset

Postad av: jan 4, 2021 | Inga kommentarer

Originellaste brudkronan:

Tångeråsa kyrkas brudkrona från 1973. Skänkt av Astrid de Jonquiers. Ser mer ut som skulptur än brudkrona och passar bra i ett Star Wars-bröllop.

Mesta prinsesskronan:

Täby medeltida kyrka har en nätt liten brudkrona som gör alla brudar till prinsessor för en dag.

Största brudkronan:

Utan tvekan den överdådiga, rikt utsmyckade krona som finns i Kräcklinge kyrka. Tillverkad 1862 och passar bra till ett folkdräktsbröllop.

Mest speciella kronan:

Tänk krokan, spettekaka eller riksregalierna. I Sankt Nikolai kyrka finns en guldpläterad krona med bullig form som kräver sin brud.

Lättaste kronan:

Helt klart den söta, vita, virkade krona som tillverkades på 1960-talet och skänktes till Almby församling av Ingrid Forslund på 2000-talet.

Under 1960-talet hade i stort sett alla brudar små prinsesskronor på huvudet då de gifte sig. Därefter har Örebro pastorats kulturskatt brudkronorna legat nästan oanvända fram tills nu.

– Jag ser en försiktig ökning av intresset för brudkronor, förklarar Agneta Larsson.

Hon arbetar som församlingspedagog i Olaus Petri kyrka i Örebro och är väl bekant med både sin egen församlings brudkronor och även de som finns utspridda i pastoratets 12 övriga kyrkor. Vid guidningar i kyrkan brukar hon alltid visa de tre högst olika kronor som finns säkert förvarade i OP-kyrkans kassavalv.

– Folk är väldigt intresserade av brudkronorna. Det har vi även märkt då vi haft med dem på bröllopsmässor. Men många vet inte att man kan få låna en vacker brudkrona gratis om man är medlem i Svenska kyrkan.

Användningen av brudkronor har gått i vågor. De tre senaste stora vågorna var 1900-talets början, efterkrigstiden samt 1960-talet. Men seden att bära brudkrona är mycket äldre än så.

– Många tror att brudkronorna härstammar från medeltidens adelsdamer, tänk kvinnorna i Ivanhoe-filmen. Men det är snarare Maria och Mariastatyernas kronor som inspirerat till denna sed. Det finns till och med några få berättelser om hur man tagit av Mariastatyn sin krona och låtit brudarna bära den under vigseln.

Längre tillbaka var trolovning en bindande överenskommelse mellan ett par. Men efter reformationen ville kyrkan få bättre kontroll över giftermålen i Sverige och då formaliserades äktenskapet och ingicks med ett bröllop. I de så kallade Örebroartiklarna från 1617 stadgades hur brudkronorna skulle få användas. Bruden skulle vara jungfru till att börja med. Om kvinnan lägrats under trolovningstiden fick hon inte bära krona utan endast krans. Och mannen fick inte bära svart långrock.

– Här har vi nog ursprunget till en massa skrock som funnits kring brudkronor, bland annat att de svartnar om bruden inte är oskuld. Fortfarande talar man om att det betyder tur om det regnar några stänkt i brudkronan.

Brudkronor kan se oerhört olika ut. Alltifrån de folkliga, färgglada kronorna av material som kräppapp som vi förknippar med Dalarna till de strama silverkronor som skapades på 1960-talet. Under en period på 1800-talet var myrtenkronor mycket populära. Även kronorna i Örebro pastorat skiljer sig mycket åt.

– Den här Maria-kronan i mässing med månstenar ser direkt ut som hämtad ur Ivanhoe-filmen, säger Agneta och visar upp den medeltidsinspirerade brudkrona som skänktes till kyrkan av grosshandlare Erik Åqvist 1924. Då gifte han bort en dotter som bar kronan och det gigantiska bröllopsföljet finns avbildat på ett gammalt svartvitt foto.

– Förr, då vi var mer småväxta och hade mindre huvuden, satt kronan nerhasad långt ner i pannan, säger Agneta Andersson. Numera hamnar denna krona längre upp på hjässan på brudarna.

Kontrasten är stor mot OP-kyrkans silverkrona från 1963. Denna krona är för övrigt deponerad i Olaus Petri kyrka av Vasa Orden av Amerikas Örebrologe. Att brudkronor deponeras är ovanligt. Däremot är det vanligt att de skänks. I Almby exempelvis finns flera skänkta brudkronor, bland annat en virkad från 1960-talet och en som skänktes av Almby socialdemokratiska kvinnoförening med förbehållet att bruden måste vara skriven i Almby församling och gifta sig i Almby kyrka.

Materialet i brudkronorna är inte guld, även om de ser ut som guld utan oftast guld på silver. De har ofta vackra stenar med den handlar inte om diamanter och ädelstenar utan ofta så kallade halvädelstenar. Silverkronan i Olaus Petri har bergkristaller på toppen och Längbro kyrkas krona, som påminner om den i OP, har pärlor överst.

– Det finns alltså brudkronor för alla smaker. Även den som har kort hår och vill gifta sig en enkel fodralliknande klänning kan hitta en brudkrona som passar, menar Agneta Larsson och visar de små hålen nertill på kronorna där man fäster hårnålarna så kronan sitter stadigt på brudens hjässa.

Agneta drömmer om att dessa kulturskatter ska börja användas mer igen. Och hon har sett på sociala medier att bloggare och andra unga kvinnor har börjat efterfråga mönster till virkade brudkronor och råd hur man ”renoverar” mormors gamla virkade krona.

– Det verkar som tror att det är do it yourself-generationen som har egen rökgriill och brygger eget öl som vill sätta egen prägel på bröllopet med en egenhändigt skapad brudkrona.

– Det vore så roligt om fler upptäckte kyrkornas brudkronor. De bidrar ju till att bruden en dag i livet får känna sig som den viktigaste tjejen i rummet, säger Agneta Larsson.

Fotnot: Mer information och bilder på de flesta av Örebro pastorats olika brudkronor finns på www.svenskakyrkan.se/orebro/brudkronor

Text: Ingalill Bergensten

Bild: Ulla-Carin Ekblom

Lämna en kommentar